MITO Estafette gestart! Verslag van dag 1

MITO ESTAFETTE verslag
 
De 7e en laatste editie van de MITO Estafette is gestart met prachtig weer. Een heerlijk zonnetje en een strak blauwe lucht.
De MITO Estafette verbindt gezinnen die geraakt zijn door een energiestofwisselingsziekte. Vanuit verschillende routes wordt het mito-hart door lotgenoten en nabestaanden steeds verder gebracht naar Nijmegen, de stad waar het belangrijke onderzoek naar energiestofwisselingsziekten plaatsvindt. Op zaterdag 6 juni vindt hier de finish plaats.
Hier een kort verslag van de eerste eerste dag van de routes. Bekijk de uitgebreide verslagen op de Facebook pagina van @MITOestafette
 
 
Donderdag:
💚 Route ZUID
In het weekend lukte het niet dus startten Jinte en Lianne de route al twee dagen eerder op donderdag. Met een lekker koud ijsje stapten ze in hun eigen bus met airco en reden ze naar Oud Gastel! Daar stonden Peter en Jolanda hen al op te wachten. Jinte heeft het hart bij Jolanda omgedaan en daarna hebben ze nog iets gedronken met een stukje vlaai en fijne gesprekken.
🔸Zondag brengt Jolanda het mito-hart verder naar MITO Hart Punt Joris*, Max & Jip. Rob en Saskia zullen ze in Tilburg onthalen.
Zaterdag:
💗 Route WEST
Amanda heeft het Kearns Sayre syndroom, een energiestofwisselingsziekte. Zij woont op Texel en al vroeg in de ochtend stapte zij met haar ouders op de boot. Trossen los en op naar Torre* zijn familie in Uitgeest. Torre* is twee jaar geleden overleden. Zijn moeder Anouk stond hen al op te wachten. Na de overdracht van het mito-hart volgde een leuk samenzijn.
🔸Zondag zal de familie Bekkers het mito-hart verder brengen naar Alexander in Diemen.
Zaterdag:
🧡 Route MIDDEN
De start was in Leeuwarden bij Debbie, zij verloor haar dochtertje Zoë aan een energiestofwisselingsziekte. Ter nagedachtenis aan haar doen ze mee.
Grote broer Finn heeft het mito-hart doorgegeven aan opa Jos, die het op de fiets naar Holwerd bracht en Debbie en Finn volgden in de auto.
Het was erg gezellig bij de familie Acronius en er werden volop verhalen werden gedeeld.
 
Gerben, Ryanna, Marryth, Ylse en Tsjesse verloren hun dochtertje en zus Fardau* aan een ernstige energiestofwisselingsziekte. Ylse heeft deze ziekte ook.
Ze gingen met de bakfiets en fiets op naar Paulien in Leeuwarden. Jos fietste ook nog mee.Een hartelijk welkom volgde bij Paulien en haar moeder Margreet. Na de overdracht van het mito-hart was het tijd voor taart en gezellig samenzijn in de tuin.
🔸 Zondag gaat het mito-hart verder naar de familie van Willem* in Rutten.
 
Zaterdag:
💙 Route OOST
De route startte bij een stralende Gilian in Hoogenweg. Samen met zijn familie ging hij op pad naar Rhodé in Vriezenveen. Het laatste stuk deed hij in de rolstoel.
Het was hier goed toeven op de veranda met een drankje en iets lekkers erbij. Het groene mito-hart werd overgedragen en daarna gingen Rhodé en familie verder naar Langeveen naar de familie van Angela*. Zij is in 2016 overleden aan een energiestofwisselingsziekte.
 
Beide families hebben elkaar eerder ontmoet en het was fijn om weer bij te praten.
Vader Jan ging samen met zoon André, Agnita, Sven en Nina in een oranje versierde auto naar Terwolde. Een aardige afstand en na een klein uurtje kwamen ze aan bij Astrid. Zij heeft haar zoon Thijs* in 2018 verloren aan een stofwisselingsziekte.
Het was een fijn samenzijn.
🔸Dinsdag brengt Astrid het mito-hart weer verder naar Liz in Dieren.
 
Het was een bijzondere en mooie dag vol herkenning, verbondenheid, verdriet én hoop.

Aanmelden nieuwsbrief